Denne bloggen inneholder litt innformasjon og bilder av pelargonium jeg har eller har hatt. Navneforvirringen blandt pelargonium er stor,

og i enkelte tilfeller umulig å spore det opprinnelige navnet på planten. Pelargonium blir ofte kalt Pelargon - Pellis - Prins det finnes sikkert flere navn.

Kjært barn har mange navn heter det:-)

Legg gjerne inn en kommentar det setter jeg stor pris på.

mandag 26. april 2010

JURIMEK




Zonal pelargonium
Gammel finsk.
Jurimek kom til meg som bytte plante for en del år siden. Hun skrev i brevet den gangen, at hun hadde den med på flytte lasset til Sverige i fra Finnland. Hun hadde fått den av sin gamle finske bestemor, som hadde hatt den i sitt eie så langt tilbake bestemoren kunne huske.
~~~~
Den roter seg utrolig fort. Hvite blomster, men av og til får noen av blomstene rosa flekker etter hvert som den springer ut. Det hender også at den kan ha litt grønnfarge på den hvite blomsten, når den springer ut i blomst. Av og til hender det at Jurimek får så tett i blomster på en klase at den blir som en ball (Se bilde over).
~~~~
Denne pellisen er så absolutt en av mine favoritter, og jeg er redd for å miste den under vinterlagringen. Jeg har byttet stiklinger av denne med mange av mine pellis venner, så skulle jeg være uheldig en vinter å miste den. Håper jeg at noen av mine pellis venner har en bit til meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar